Stockholmsligan 2026/2027 och kontaktuppgifter!
Förberedelserna inför nästa säsong av Stockholmsligan är nu i full gång. Distriktet går ut med viktig information till alla bowlare och föreningar inför seriespelet 2026/2027.
Den 30 juni är sista dag för både nyanmälan och avanmälen. Föreningar som inte planerar att ändra antalet lag behöver inte vidta någon åtgärd – redan anmälda lag är automatiskt tillsvidareanmälda.
För föreningar som upplever osäkerhet kring spelarunderlaget finns möjlighet att samarbeta med andra klubbar i samma hall. Det är tillåtet att delta med så kallade delade lag, vilket kan underlätta lagbygget inför säsongen.
Seriesystemet kommer, likt tidigare år, att publiceras i systemet BITS under början eller mitten av augusti.
Fokus på jämna serier
Målsättningen inför den kommande säsongen är att skapa så jämna serier som möjligt. Därför tillämpas inte automatiska upp- och nedflyttningar. I stället görs en helhetsbedömning av lagens spelstyrka för att skapa en så balanserad serieindelning som möjligt.
Flera lag har tidigare uttryckt önskemål om att flyttas ner i seriesystemet, då de inte anser sig hålla rätt nivå för sin nuvarande serie. Distriktet betonar att man kommer att försöka tillmötesgå sådana önskemål. Föreningar som känner igen sig uppmanas att höra av sig snarast via e-post.
Uppdatera kontaktuppgifter
Föreningarna påminns också om att se över och uppdatera sina kontaktuppgifter i Riksidrottsförbundets nya verksamhetssystem Idrottsarenan. Eventuella förändringar, särskilt efter årsmöten, ska även meddelas till distriktet.
Ha nu en underbar sommar ☀️🎳 så kör vi igång ligan igen i höst!
Har ni frågor eller funderingar? Tveka inte att höra av er till:
För föreningar som upplever osäkerhet kring spelarunderlaget finns möjlighet att samarbeta med andra klubbar i samma hall. Det är tillåtet att delta med så kallade delade lag, vilket kan underlätta lagbygget inför säsongen.
Seriesystemet kommer, likt tidigare år, att publiceras i systemet BITS under början eller mitten av augusti.
Fokus på jämna serier
Målsättningen inför den kommande säsongen är att skapa så jämna serier som möjligt. Därför tillämpas inte automatiska upp- och nedflyttningar. I stället görs en helhetsbedömning av lagens spelstyrka för att skapa en så balanserad serieindelning som möjligt.
Flera lag har tidigare uttryckt önskemål om att flyttas ner i seriesystemet, då de inte anser sig hålla rätt nivå för sin nuvarande serie. Distriktet betonar att man kommer att försöka tillmötesgå sådana önskemål. Föreningar som känner igen sig uppmanas att höra av sig snarast via e-post.
Uppdatera kontaktuppgifter
Föreningarna påminns också om att se över och uppdatera sina kontaktuppgifter i Riksidrottsförbundets nya verksamhetssystem Idrottsarenan. Eventuella förändringar, särskilt efter årsmöten, ska även meddelas till distriktet.
Ha nu en underbar sommar ☀️🎳 så kör vi igång ligan igen i höst!
Har ni frågor eller funderingar? Tveka inte att höra av er till:
